CULTURA. QUÈ ÉS?
Mentre
que la societat té una idea pròpia i particular sobre la cultura,
que es veu reflectida en el dia a dia, sembla que aquesta concepció
que tenim d'ella és totalment errònia. Així nosaltres considerem
quelcom cultural el que fa referència a les arts (cinema, pintura
etc.) de la mateixa manera que considerem una persona culta aquella
que es passa el dia llegint, que viatja molt i coneix món o una que
es dedica a fer pel·lícules. Però una vegada endinsat en el món
de l'antropologia cultural aquesta concepció sobre la cultura es
desfà com un castell de cartes. És estrany comprovar com molts dels
conceptes que socialment hem assimilat i dels quals tenim una
concepció i una idea formada acabem per comprovar que tot allò no
és tal i com pensàvem.
Si
considerem que la cultura està en els objectes, confonem les
“cultures” (la
literatura
o el cinema) amb els agents (els literats o els artistes) i, a més,
jerarquitzem les formes culturals, de manera que classifiquem les
formes de cultura
almenys
en dos tipus: l’alta cultura (la música clàssica o la pintura
contemporània) i la cultura popular, que, a més, relacionem amb les
capacitats d’uns
quants
(en el primer cas) o de la majoria (en el segon). Això té
implicacions importants per a la construcció de l’estatus social,
és a dir, per a la distribució del poder en la societat, ja que, el
que Bourdieu va anomenar capital cultural ens atorga una posició
determinada en les relacions socials. Si això ho
elevem
a una escala superior, es considera que hi ha cultures avançades i
estacionàries, cultures més “avançades” i cultures més
“primitives”, en un exercici d’etnocentrisme que Lévi-Strauss
va criticar amb duresa en el text Raza e
Historia
(1995).
Cada
acció humana depèn en l’acabament
de
l’experiència social d’un agent concret que la posa en pràctica,
d’un temps
social
concret d’aprenentatge, de la depuració d’una competència, d’un
treball
utilitzat
a desenvolupar-la. I això marca diferenciacions entre les accions
(Díaz
de
Rada, 2010, pàg. 197).
“Los
cuadros, los libros, las obras de arte, esas cosas que llamamos
«cultura» no son distintas de los tornillos, los raíles o las
tuberías: para un antropólogo social no lo son.”
(Díaz
de Rada (2010, pàg. 199))
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada