QUÈ ÉS UN MUSEU?
A
partir de la creació del primer museu amb caràcter públic, a la fi
del segle XVIII, s'intenta analitzar el concepte de museu com una
realitat dinàmica que es va desenvolupant fins els nostres dies. En
l'actualitat, es dóna una forta crisi d'identitat dins de la
institució museística, l'evolució dels quals s'haurà d'anar
definint en les noves polítiques culturals que aposten per la
protecció, conservació i defensa del patrimoni mundial.
Però,
Què
és un museu?
Hi
ha moltes definicions de museu. Associacions, organitzacions,
especialistes..., fins i tot la legislació de molts països, han
definit aquest concepte. De totes maneres ens hauríem de centrar en
la que proposa l'ICOM, organisme internacional que depèn de la
UNESCO:
"Un
museu és una institució permanent, sense finalitat de lucre, al
servei de la societat i del seu desenvolupament, i oberta al públic,
que s'ocupa de l'adquisició, la conservació, la recerca, la
transmissió d'informació i exposició de testimonis materials dels
individus i el seu medi ambient, amb les finalitats de l'estudi,
l'educació i el gaudi."
Tenim
definides les "quatre potes" fonamentals: l'adquisició, la
conservació, la recerca i la transmissió.
1)
L'adquisició: un museu ha de tenir una política d'adquisicions
coherent amb la filosofia de la seva pròpia col·lecció. Un museu
no és un magatzem desordenat.
2)
La conservació: les obres que té en dipòsit s'han de conservar en
les condicions tècniques que determini el personal adscrit a aquesta
funció. Les decisions pel que fa a la gestió han de quedar al
marge de la política ja que el patrimoni és prioritari i la raó de
ser de la institució. Si no conservem el patrimoni no tenim res per
mostrar, res per investigar... i les futures adquisicions són del
tot desaconsellables.
3)
La recerca: implica actualment un sobreesforç econòmic considerable
per als museus. El personal investigador necessita grans quantitats
de fons, de manera continuada. Aquesta opció queda relegada a les
grans institucions. La recerca és imprescindible si volem difondre
conceptes d'actualitat i referents.
4)
La transmissió: l'ICOM ens demana que fem el nostre museu
"comprensible" al públic al qual ens adrecem. Les
estratègies de difusió són diverses i varien en funció de certs
corrents. El patrimoni és una oferta complementària, tant si ens
agrada com si no, i de caràcter minoritari, i a l'Estat espanyol
encara conserva el caràcter elitista que caracteritzava aquests
equipaments durant el segle XIX i bona part del XX.
Un
museu no és una col·lecció o una exposició temporal.
Hem
d'entendre els museus com eines de comunicació
entre els objectes i el públic usuari que els ha d'interpretar. Cal,
doncs, establir les bases d'aquesta comunicació. Tal com hem anat
veient, la concepció dels museus ha anat canviant en funció dels
canvis que experimentava la societat. De ser objectes
col·leccionables, més o menys classificats en funció d'uns
criteris abstractes, han passat a ser instruments d'alliçonament
ideològic d'alta potència.
FONTS
- Sospedra i Roca, Rafel. Museologia, museografia i museus. PID_00154496. Materials de la UOC
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada