PSICOLOGIA.
Processos d'influència social. L'obediència a l'autoritat
EXPERIMENT
DE MILGRAM “OBEDIÈNCIA A L'AUTORITAT”
En
primer lloc voldria dir que l'experiment m'ha sobtat molt, però no
per la violència en que actuen els que compleixen la funció
d'alumnes sinó pel que fa als instructors. En principi sembla que
els que tenen una missió més complicada són els que actuen com a
alumnes i que són els van a rebre el càstig i per tant es valorarà
el seu grau d'obediència, però no és així ja que aquesta
obediència està enfocada en l'acció de l'instructor.
L'obediència
no l'esperem des de la posició de l'alumne, jo en principi si que ho
creia així, sinó que l'esperem per part de l'instructor, el qual
actua com una mena de botxí infringint un càstig creixent sobre
l'alumne. L'experiment ens demostra que que aquest càstig pot
arribar en un seixanta-tres per cent dels casos a matar a l'alumne.
Aquesta
quantitat d'instructors que són capaços d'acabar amb la vida de
l'alumne ho fan des de la visió de l'obediència. Ells creuen que
sols tenen una part de culpabilitat i que aquesta està repartida
entre tota la cadena de comandament. Cal comprovar com un dels
instructors acaba fent referència a l'escala militar explicant que
quan a un aviador li manen que llance una bomba ell no és culpable
del fet ja que a ell li ho han manat, per això també diu que hauria
arribat a castigar a l'alumne fins la mort perquè els seus superiors
li ho manen, per tant la seva culpabilitat no és absoluta però
l'obediència si.
També
s'analitzen diferents accions durant l'experiment, una d'elles és
quan es produeix el contacte físic entre tots dos, o quan hi ha
desacord entre els dos comandaments superiors. En primer lloc aquesta
aproximació entre el castigador i el castigat fa que en l'instructor
apareguen els primer dubtes sobre el càstig, els quals desapareixen
quan l'autoritat superior es mostra ferm en les seves instruccions i
en segon lloc cal observar com a partir d'una discussió entre dos
comandaments de nivell superior al de l'instructor, fa que aquest
comence a mostrar dubtes sobre el que ha de fer. Sols quan hi ha una
ordre inqüestionable és quan l'instructor compleix perfectament i
quan hi ha menys dubtes en l'actuació.
Cal
dir que l'experiment és fictici i no es castiga a ningú físicament,
però abans d'esbrinar-ho aquest experiment es rebel·la com a
realista i esgarrifant.
FONTS
- http://www.simplypsychology.org/milgram.jpg
-
http://www.youtube.com/watch?v=7JFIP98ASxU
-
http://www.youtube.com/watch?v=JQJZMyOipgc&feature=related
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada